Suomalainen onlineuutismedia on maailman vahvimpia

FIAM, Finnish Internet Audience Measurement, mittaa nyt viralliset internetin yleisötiedot verkkosivustoista ja sovelluksista. Uudessa mittauksessa on mukana lähes kaikki suomalaiset mediayhtiöt ja mittaus on avoin kaikille muillekin verkkosivustoille.

Kotimaiset mediayhtiöt tavoittavat kuukausittain tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla 94,3 % suomalaisista internetinkäyttäjistä ja mobiililaitteilla nettiä käyttävien tavoittavuus on lähes täysi sata, 99,4 %.

– Ensimmäisten virallisten, helmikuun tulosten perusteella nähdään, että kotimaisten medioiden tavoittavuus on erinomainen, toteaa tilaajia edustavan Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Tomi Härmä.

FIAMin pohjalla ovat comScoren yleisömittaustuotteet. comScore on tehnyt vertailua muutamien Euroopan maiden osalta, jossa heidän mittauksensa on käytössä samaan tapaan kuin Suomessa.

Kahdenkymmenen suurimman median joukkoon mahtuu Suomessa comScoren selvityksen mukaan peräti 12 kotimaista verkkosivustoa, kun vastaava luku vertailumaista Espanjassa on kuusi ja Iso-Britanniassa vain kolme sivustoa. Pohjoismaalaisten median kulutus poikkeaakin muusta Euroopasta, Norjassakin kotimaisia medioita on 11 suosituimpien joukossa. Vertailussa on tarkasteltu tietokoneilta tapahtuvaa käyttöä.

– Median kulutus on erittäin kotimaista ja erityisesti uutismedia on globaalisti vertailtuna vahva Suomessa, kertoo comScoren myyntijohtaja Juha Ourila.

Suuret uutismediat tavoittavatkin Suomessa erittäin hyvin. Kaupallisista medioista suurin, Ilta-Sanomat tavoittaa 75 % kaikista internetin käyttäjistä joko tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla, kun vertailumaiden vastaavat suurimmat mediat Daily Mail (UK) tavoittaa 52 % ja El pais (Espanja) 57 % omien maidensa internetin käyttäjistä. Seuraavaksi suurimpien medioiden kohdallakin erot tavoittavuudessa ovat niin ikään parikymmentä prosenttiyksikköä. Vertailtuna amerikkalaisiin uutismedioihin erot ovat vielä tätäkin suurempia.