Hasan & partnersin luova tiimi
Hasan & partnersin luova tiimi

Planin kampanja sai ADCE:n Creative Distinction Awardin

Hasan & partnersin Plan International Suomelle suunnittelema kampanja herättää tietoisuutta koskien kehitysmaiden tyttöjen oikeuksia. Art Directors Club of Europe (ADCE) jakaa palkinnon luovalle suunnittelulle, jolla on sosiaalista ja kulttuurista merkitystä.

Joka vuosi seitsemän miljoonaa alle 18-vuotiasta lasta tulee äidiksi kehitysmaissa. Nostaakseen tietoisuutta asiasta, lasten oikeuksia puolustava Plan International Suomi pyysi Paola Suhosta suunnittelemaan äitiysvaatemalliston 12-vuotiaalle, kokoelman, jota maailmassa ei pitäisi tarvita.

Hamptons-kokoelmassa on kuusi äitiysmekkoa, joiden estetiikka on lapsenomainen: rimpsuja, kirkkaita värejä ja vaalean sinistä. Leikkisät kissakuosit ovat räikeä kontrasti lapsiäidin elämälle.

– Suunnittelin kokoelman, jonka toivoisin tarpeettomaksi, ja jota en halua myydä, suunnittelija Paola Suhonen sanoo.

Kampanja lanseerattiin, kun lasten äitiysvaatemallisto esiteltiin lapsimuotinukkejen päällä fiktiivisen kaupan ikkunassa Esplanadilla. Kampanjaan kuului kaksi mainosfilmiä, ulkomainonta, kansainvälinen sosiaalisen median kampanja ja PR-ohjelma. Kampanja näkyi samoissa medioissa, joita muotibrändejä seuraavat kuluttajat käyttävät. Plan International Suomen lahjoittaja- ja sponsorimäärät kasvoivat kampanjan seurauksena merkittävästi.

– Totta kai hyväntekeväisyyskampanjalla saa olla samat myynnilliset tavoitteet kuin muullakin mainonnalla, toteaa Anu Niemonen, hasan & partnersin luova suunnittelija.

– Tavoitimme yli 70 miljoonaa ihmistä ja kuukausilahjoittajien määrä nousi 40 %, sanoo Niemonen.

ADCE Creative Distinction palkinnolla huomioidaan luovaa suunnittelua, jolla on syvää sosiaalista ja kulttuurista vaikutusta. Palkinto on erillään perinteisistä ADCE-palkinnoista. Palkinnosta päättää ADCE:n hallitus, joka koostuu 22:n Euroopan maan jäsenklubeista. Ehdotukset palkinnonsaajiksi kerättiin ADCE:n jäsenklubeilta. Grafian järjestämä Vuoden Huiput -kilpailu kuuluu ADCE:n. Palkittu kampanja on myös Vuoden Huiput 2017 -kilpailun shortlistalla.