Lehtiartikkeleita

Fonttiperhe ei synny hetkessä

Suomalais-hollantilaisella kirjainmuotoilutoimisto Underwarella on työhuoneet kolmessa eri kaupungissa: Amsterdamissa, Haagissa ja yksi Helsingin Suomenlinnassa. Suunnittelemme...

Lisätyn todellisuuden printti

Augmented Print tarkoittaa painotuotetta, jossa yhdistyy sähköinen ja painettu. Se voi olla vaikkapa painettu viinipullon etiketti, joka näyttää normaalilta painetulta etiketiltä...

Mediaan sekaantuja

Freelance-yrittäjä Pasi Kivioja on nykypäivän ns. hybriditoimittaja, jolla on kaksi eri hattua päässä kirjoittaessaan journalistisia juttuja ja yritysviestintää. Kolmattakin...

Tunnettu virolainen painoyrittäjä valitsi digin

Virolainen Andrus Reinsoo myi neljä vuotta sitten perheensä omistuksen painotalo Uniprintistä venäläisille omistajille. Hän kuvitteli hetken jättävänsä painomaailman taakseen...

Oma kirjaintyyppi voittaa logon

Stefan Hattenbachilla on takanaan 20 vuotta kirjainmuotoilijana ja 46 julkaistua kirjaintyyppiä. Nykyään häntä työllistää ”custom type” eli yrityksille tehtävät...

Some-maailma ei suosi tiedettä

Some-maailman huono puoli on se, että se heimouttaa ihmiset seurustelemaan vain samoin ajattelevien kanssa. Tämä on laskenut myös tieteen arvostusta, sillä ihmiset haluavat...

Isoilla investoinneilla kohti tulevaa

Vielä jokin aika sitten kirjapainoissa tuotettiin miljoonapainoksia, mutta nyt trendi on, että painetaan pienempiä sarjoja ja painoksia, Kirjapaino PunaMustan Digitaaliset...

Sisältömuotoilutoimisto haluaa muuttaa markkinaa

Otavamedia OMA ei halua leimautua viestintä- tai markkinointitoimistoksi, vaan profiloi itsensä sisältömuotoilijaksi. Uusi toimisto tekee asiakkaidensa omaa mediaa luomalla...

Olennaista on vaikuttaminen

Mainostoimisto Hasan & Partnersin strategiajohtaja Milla Magia Kokko kertoo, kuinka mainosalalla tai oikeastaan vaikuttamisalalla arvostetaan ihmisiä, joilla on näkemyksiä ja...

Koliprint etenee omalla tyylillä

Pohjois-Karjalassa Enossa sijaitsevan Koliprintin toimitusjohtaja Sari Niemi tietää, mitä hän painoltaan haluaa. Se, miten Telia-Soneran entisestä markkinointijohtajasta tuli...

Suurkuvatulostajan on hyvä olla moniosaaja

Digihessun omistaja Heikki Kuisma ryhtyi tekemään myymälämarkkinointimateriaaleja ja -suunnittelua parin mutkan kautta oltuaan K-kauppiaana, kauppiaiden kouluttajana, charter...

Tarinankertoja ja diginatiivi

Harvalla media-alan kirjoittajalla on niin monipuolinen kokemus kuin Jani Halmeella, joka työskentelee tätä nykyä luovana johtajana mediatoimisto ToinenPHD:ssä. Halme on myös...

Havas haastaa mediatoimistot

Havas Worldwide Helsinki integroi markkinointiviestintä- ja mediatoimiston. Sisältöä ei enää ajatella ilman kanavaa, vaan niiden pitää toimia saumattomasti yhteen. Saman katon...

Painoalan playoffit alkoivat

Pääkaupunkiseudun painotaloissa on tapahtunut suuria muutoksia kuluvan vuoden aikana: Libris sai uuden omistajan, Kalevan omistama Erweko laittoi Helsingissä offsetpainonsa kiinni...

Viestintätoimistot laajentavat reviiriään

Rajat häilyvät mainos-, media- ja viestintätoimistojen välillä. Luova suunnittelutoimisto Drum hoitaa kokonaisvaltaisesti markkinointiviestinnän kaikkia osa-alueita. Sugar...

Graafikko Frederik de Wal tekee vain laatua

Hollannin eturivin graafikoihin lukeutuva Frederik de Wal pitää monimutkaisista projekteista, koska haluaa etsiä niihin ratkaisuja. Erityisesti minua kiinnostaa taide. Pidän...

Nuori yrittäjä tuo printtiä innolla esiin

Antti Punavaara turkulaisesta Vilperi Digiprintistä on monella tapaa harvinaislaatuinen painoyrittäjä: hän on nuori, optimistinen ja innokas. Ja ennen kaikkea uskoo alan...

Kirjan uusi elämä

BoD eli Books-on-Demand tarkoittaa kirjojen painamista kysynnän mukaan, siis tarvepainatusta. BoD on myös saksalainen digipainotalo, joka on tehnyt siitä tuottavaa liiketoimintaa...

Mediavalintaa roboteilla

Reaaliaikaista dataohjattua digimarkkinointia hyödyntävä mediatoimisto Virta käyttää kanavasuunnittelussa robotteja, jotka nanosekunneissa pystyvät tekemään päätöksiä...

Tulevaisuus on multimedian

Multimedia on digitalisoituvassa maailmassa tulevaisuuden suunta. Se antaa laajat mahdollisuudet niin median kuin mainonnan parissa, uskoo kolme tšekkiläistä alan opiskelijaa...

Printti on yhä isoa liiketoimintaa

Maksetun median koko arvoketjusta on sulanut viimeisen kuuden vuoden aikana 400 miljoonaa euroa, totesi Sanoma Finland Oy:n kaupallinen johtaja Antti Järvinen VKL:n Mediapäivillä.

Suomessa osataan painaa, mutta ei johtaa

Ja tästä ei saa sitten loukkaantua, sanoo Aronia Groupin liiketoimintakonsultti Lars Lindholm, joka on toteuttanut useita yritysjärjestelyjä graafisella alalla.

Prado, mobiili ja printti

Madridissa sijaitseva Museo del Prado on hyvä esimerkki siitä, miten erilaisia sisältöjä voi julkaista mahdollisimman monella erilaisella alustalla printistä mobiiliin.

Printti vai netti?

Vuosikertomukset ovat siirtyneet selvästi printistä verkkoon viime vuosien aikana maailmalla ja myös Suomessa. Ovatko vuosikertomukset siis menetetty bisnes painotalolle? Vastaus...

3D-tulostus yleistyy teollisuudessa

3D-tulostus voi tuoda lisää leipää painotaloille, mutta se voi myös synnyttää uusia 3D-tulostukseen erikoistuneita palveluntuottajia. Eräs liiketoimintamalli on se, että...

Big data on hypeä ja realismia

Big data on osa modernia teknologiahypeä ja samalla jo myös konkretisoitunutta tiedonkeruuta ja tiedon hyödyntämistä uusilla työkaluilla yrityksissä. Big dataan perustuvista ...

New York Times valitsi suomalaisen kirjaintyypin

Kirjainmuotoilijan unelma toteutuu, kun hänen suunnittelemaansa kirjaintyyppiä käytetään sekä New York Times Magazinen kannessa että muuallakin lehdessä. Näin kävi suomalaiselle...

Demokratia uhattuna, ei printti

Jaakko Tapanisen mukaan olennaista ei ole se, mitä nykyisen teknologisen myrskyn aikana tapahtuu printtimedialle, vaan se, mitä tapahtuu demokratialle.