Innovaatioita pakkauksiin

Baltian alueella on ensimmäistä kertaa kehitetty yksilöllinen pakkausratkaisu suositulle tuotteelle – jokainen juotavan Shahe-jogurtin pullo on erilainen. Tuotepakkaukset on valmistettu Immer Digitalin joustopakkaustehtaalla Latviassa uusimmalla digitaalisella HP Indigo -painokoneella.

– Tämä tuotepakkausratkaisu on uusi innovaatio koko Euroopan mittakaavassa, ei pelkästään Baltian maissa. Vastaavia ratkaisuja ovat käyttäneet menestyksekkäästi Coca-Colan ja Nutellan kaltaiset brändit. Juotavien jogurttituotteiden myyntimäärät ovat kasvaneet tuotteen ainutlaatuisen visuaalisen ilmeen ansiosta. Kolmannes kesän kahden ensimmäisen kuukauden ennustetusta menekistä on päätynyt kuluttajille jo kolmen ensimmäisen viikon aikana. Alustavat tulokset antavat odottaa huomattavasti suurempaa juotavan jogurtin kokonaismyyntiä, kertoo Immer Groupin pääjohtaja Irina Miroshnik.

Digitaalinen painatus yleistyy jatkuvasti, sillä se tarjoaa monia etuja

Mosaic-ohjelma laatii erityisen algoritmin avulla yksilöllisiä pakkausdesigneja ja luo niiden avulla satoja tuhansia erilaisia pakkauskuviointeja. Sitä käytettiin hiljattain Tukuma Piens -yhtiön jogurttipirtelötuotteiden mainoskampanjassa. Tuotteisiin kuuluu neljä erimakuista jogurttia, joille kullekin annettiin oma perusvärinsä, joka toimii maut toisistaan erottavana elementtinä. Tekniikan avulla on kuitenkin mahdollista tehdä muitakin muutoksia pakkauksen ulkoasuun, esimerkiksi erikielisiä tekstejä ja erilaisia kuviovaihteluja.

Yksilöllisten pakkausten luomisessa käytetty tekniikka luo satunnaisia kuvioita valmiiksi määritettyihin suunnittelukenttiin. Valmistusprosessi kestää vain neljä päivää. Kukin uusi tulostuserä voidaan toimittaa asiakkaalle jo seuraavana päivänä. Koko projektin kesto oli vain pari kuukautta, ideoinnista valmiiksi tuotteiksi kauppojen hyllyille.

Pakkausten käyttäminen viestinnän välineinä saa tuotteet erottumaan kilpailijoista kaupan hyllyllä. Sen avulla on myös mahdollista räätälöidä tuotteita tietylle asiakasryhmälle tai jopa yksittäisille asiakkaille ja valmistaa yksilöllisillä pakkauksilla varustettujen tuotteita. Uusimmat tekniikat antavat mahdollisuuksia yksilölliseen digitaaliseen painatukseen ja räätälöityyn markkinointiin.

Eräs esimerkki tällaisista ratkaisuista oli Latvian miesten koripallomaajoukkuetta sponsoroivan Tukuma Piensin kampanja. Koripallon EM-turnauksen aikana kuluttajilla oli mahdollisuus ostaa Baltais-proteiinijogurttipakkauksia, joissa oli joukkueen 16 pelaajan kuvat ja nimikirjoitukset.

– Maailma on muuttunut dramaattisesti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Brändit edellyttävät yhä vaativampia reagointimahdollisuuksia kuluttajatottumusten muutoksiin. Painopalveluiden kannalta tilanne muuttuu koko ajan haastavammaksi, mutta yrityksillä, jotka pystyvät vastaamaan haasteeseen, on valtavat kasvumahdollisuudet. Kumppanimme Immer Digital on osoittanut, että he tietävät, mitä kasvu nykyisillä markkinoilla vaatii. Haluamme olla osa asiakkaidemme menestystä ja pystyä tarjoamaan heille huippuluokan tulostuspalvelun lisäksi kokonaisvaltaisen ekosysteemin, joka tarjoaa laatua, ja edesauttaa luovuutta, automaatiota, työnkulkujen sujuvuutta ja viimeistelytasoa, sanoo HP Inc.:in Indigo Divisionin johtaja Alon Bar-Shany.