Myyntipäällikkö Peter Marjakangas. Kuva: Pivi Karjalainen.
Myyntipäällikkö Peter Marjakangas. Kuva: Pivi Karjalainen.

Laatu on paras kilpailuvalttimme

Uskokaa tai älkää, Kokkolassa sijaitseva Botnia Printin lehtitehdas kuuluu laadullisilla kriteereillä mitattuna maailman sadan parhaan lehtipainon joukkoon. Uskokaa ihmeessä, sillä se on tutkittu ja todistettu juttu.

Botnia Print täyttää toukokuussa seitsemän vuotta eli on nuori tulokas näillä ”gutenbergilaisilla” markkinoilla. Jos joku uskoo enemmän ikään kuin nuoruuden voimaan, voi lohduttautua sillä, että Botnia Printin emoyhtiö ja pääomistaja Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj täyttää tänä vuonna 100 vuotta.

Botnia Printin rotaatio jyrähti siis käyntiin seitsemän vuotta sitten, ja samalla käynnistyi myös nykyinen Botnia Print. Kone ja yritys ovat siis ikään kuin yksi ja sama asia, ja sille on hyvä syynsä.

Uusi rotaatiokone oli nimittäin Suomessa laatuaan ensimmäinen ja koko maailmassakin suhteellisen harvinainen kokonaan vedetön kuivaoffset, jonka painoprosessissa ei käytetä tippaakaan vettä.

Tässä onkin selitys tälle edellä mainitulle jäsenyydelle lehtipainojen ”Top 100” -luokassa eli kansainvälisessä lehtipainojen WAN-IFRA-laatuklubissa. Kun ei tarvita vettä, ei tarvita myöskään kemikaaleja eikä öljyä. Vesi ei levitä väriä, jolloin painotuotteen värit ovat kirkkaat ja tahraamattomat. Eikä makulatuuria tule juuri ollenkaan.

Maineensa veroinen

Botnia Printin laatu- ja kehityspäällikkö Toni Klemola oli mukana valitsemassa KBA Cortina -konetta Botnia Printille. Se oli silloin maailmalla vasta 16. tämän teknologian kone, joten varmasti vähän hirvitti:

– Joo, kieltämättä. Oli tietenkin näyttöä ja tietoa tätä ratkaisua puoltamassa. Teknologia oli ja on edelleenkin uranuurtavaa, mutta hyvin nopeasti vakuutuimme myös kokemustemme perusteella siitä, että kuivaoffset on selvästi vanhaa teknologiaa parempi ympäristöystävällisyydessään ja painojälkensä laadussa.

Klemolaa kuunnellessa huomaa nopeasti, ettei ympäristötietoisuus ole hänelle mikään velvollisuuden sanelema pakollinen juttu vaan todellakin sydämen asia. Kehuessaan rotaationsa ”vihreyttä” hän innostuu kertomaan Botnia Printin muistakin samansuuntaisista arvoista:

– Käytämme ainoastaan materiaaleja, joilla on omat ympäristösertifikaattinsa. Voimme tarjota asiakkaille FSC-sertifioitua paperia. Samoin suosimme kierrätyksestä ja sahateollisuuden jätteistä valmistettua paperia.

Sitoutuneita asiakkaita

Sen Klemola tietenkin joutuu sanomaan, että heidän yhtiönsä arvoilla ei bulkkia eli halpaa tusinatuotetta tehdä.

Toisaalta taas ne, jotka laatua ja ekologisuutta arvostavat – ja heitä on yhä enemmän – ovatkin sitten erittäin tyytyväisiä ja sitoutuneita.

Saman on huomannut Elina Hirvinen Botnia Printin asiakaspalvelusta. Halvimman mahdollisen painotarjouksen metsästäjät eivät juuri heidän asiakkaikseen eksy. Mutta kun asiakas huomaa, millaisen laadun hän saa, niin silloin hän yleensä on sananmukaisesti myyty.

– Meillä on tähän hyvä konsepti. Teemme meistä kiinnostuneille asiakkaille ilmaisen koepainatuksen. Jälki puhuu puolestaan.

Itse asiassa kuivaoffsetin laatu on niin hyvä, että Botnia Printin asiakaskunnan vaihtuvuus on hyvin pientä. Lehtitehtaan asiakkaita ovat sanomalehtien lisäksi myös aikakauslehdet, yrityslehdet sekä mainosjulkaisut.

– Ja kun asiakkaamme huomaa, että sanomalehtipainon hinnalla saa lähes aikakauslehtitasoisia tuotteita, rupeaa epäilevä tuomaskin innostumaan, Hirvinen naurahtaa.

Ihmiset laadun takana

Tosiasia tietenkin on, että sanomalehtien printtiversioiden levikki maassamme on tasaisesti pienentynyt jo ainakin kymmenen vuoden ajan. Se pakottaa lehtitalot etsimään säästöjä.

Elina Hirvinen sanoo, että yleisesti uskotaan ympäristöarvojen joutuvan ensimmäisinä roskakoriin silloin kun yrityksissä ruvetaan tosissaan etsimään säästöjä. Hän on kuitenkin jopa hieman yllättynyt siitä, että Botnia Printin asiakkaat tuntuvat olevan eri maata:

– Ilmeisesti laatu on meillä kuitenkin niin erottuva tekijä, että meitä ei haluta hylätä.

Toni Klemola lisää tähän, että laatu ei ole vain painotekniikan jälkeä eikä vihreyttäkään. Se on Botnia Printin tapauksessa myös silloin 7 vuotta sitten uuden rotaation myötä rakennettua uutta postituslinjaa, joka mahdollistaa useiden tarkasti räätälöityjen liitteiden tekemisen.

– Pitkälle jalostettua lisäarvoa, sanoo Klemola, ja pitää toisaalta toisena Botnia Printin lisäarvona myös sen henkilökuntaa:

– Se on meidän kolmas valttimme laadun ja ympäristöystävällisyyden ohella. Se on ehdottoman ammattitaitoista ja motivoitunutta väkeä. Vaikka koneet ovat kuinka hyviä, lopullisen laadun tekevät ihmiset.

Botnia Printillä on asiakkaita maanlaajuisesti. Viime kesänä se sai uutta myyntivoimaa erityisesti pääkaupunkiseudulle, kun Peter Marjakangas aloitti lehtitehtaan myyntipäällikkönä. Marjakankaan ammattitaito ja toimialan tuntemus on lähtöisin mm. pitkistä työurista Sanomassa ja Fujifilmissä.

Täytyykin heti kysyä, kuinka laadustaan ylpeä paino on otettu vastaan etelässä:

– Oikein hyvin, vaikka aika tuntematon nimi täällä toistaiseksi olemmekin. Mielenkiinto on kummasti ruvennut heräämään, kun kuullaan painotekniikastamme ja sen ympäristöystävällisyydestä.

Botnia Print Oy Ab

  • Omistajat Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj 65 %, HSS Media 35 %.
  • Suurimmat asiakkaat ovat omistajien lehdet Keskipohjanmaa ja Vasabladet.
  • Liikevaihto v. 2016 noin 9 miljoonaa euroa.
  • Henkilökunnan lukumäärä 33. Käyttää paperia 5000 tonnia vuodessa.
  • Aloitti toimintansa toukokuussa 2010.
  • Ainoa painotalo Suomessa, joka käyttää vedetöntä painotekniikkaa.

Botnia Print Oy Ab
Botnia Print Oy Ab
Lekatie 2
67800 Kokkola
Peter Marjakangas, myyntipäällikkö (pääkaupunkiseutu)
Puhelin 050 596 2296
[email protected]
http://www.botniaprint.fi/