Rosie Trudgen (vas.), Matti Lehto, Helena Piippo, Niina Hietalahti, Johanna Westin, Sami Makkula ja Niko Hakala. Kuvasta puuttuu Petra Väänänen. Kuva: Juuso Salakka.
Rosie Trudgen (vas.), Matti Lehto, Helena Piippo, Niina Hietalahti, Johanna Westin, Sami Makkula ja Niko Hakala. Kuvasta puuttuu Petra Väänänen. Kuva: Juuso Salakka.

Kuudes kasvaa, monipuolistuu ja kansainvälistyy

Pohjoismainen brand design -toimisto Kuudes jatkaa kasvuaan. Kevään aikana yritys on vahvistanut etenkin kuluttajaymmärrys- ja strategiatiimejään.

– Asiakkaamme saavat suurimman hyödyn kun tarjoamme sekä insightin, strategianäkemyksen että designosaamisen. Tämä näkyy myös uusissa rekryissämme: olemme poikkitieteellinen joukko, joka hallitsee käyttäjälähtöisten konseptien suunnittelun käyttäjätarpeen hahmottamisesta aina kaupallisesti toimivaksi tuotteeksi tai palveluksi asti, kiteyttää Kuudennen toimitusjohtaja Jari Danielsson.

Kevään aikana Kuudes Helsingin riveissä ovat aloittaneet Anton & Antonin perustajana tunnettu ruokastrategi Niina Hietalahti, suomalaisen palvelumuotoilun pioneeri Sami Makkula, projektijohtamisen konkari Helena Piippo, konseptisuunnittelija Matti Lehto, palvelumuotoilija Rosie Trudgen, kuluttajaymmärryksen asiantuntija Petra Väänänen sekä junior designer Niko Hakala. Ruotsin toimiston, Kuudes Stockholmin, remmiin on hypännyt konseptisuunnittelija Johanna Westin.

Kuudes on kasvattanut liikevaihtoaan lähes 80 prosenttia kolmen viime vuoden aikana. Vuonna 2016 yhtiön liikevaihto nousi 3,04 miljoonaan euroon liiketoiminnan tuloksen ollessa 425 000 euroa. Talvella Kuudes avasi Tukholman toimiston ja lyhensi nimensä entisestä Kuudennesta Kerroksesta.

– Olemme kasvaneet aidosti pohjoismaiseksi toimijaksi ja tehneet ensimmäisiä merkittäviä projekteja globaaleille yrityksille. Käynnissä olevista projekteista tullaan kuulemaan vielä kansainvälisesti, Danielsson enteilee.

Kuudennen uudet vahvistukset:

Niina Hietalahti (Strategist, Food Concepts) on tullut tunnetuksi Anton & Anton -ruokakappojen yrittäjänä ja perustajana. Hän on ruoka-alan konkari, jolla on Kuudennessa vastuullaan etenkin uudenlaisten ruokakonseptien kehittäminen.

– Monet kansainväliset ruokajätit ovat suunnanneet katseensa Pohjoismaihin, koska täällä kuluttajat ovat tiedostavia ja vaativat vastuullisuutta. Tämä on iso mahdollisuus, johon haluamme ehdottomasti tarttua. Myös ruokakaupan suuri muutos kategoria-ajattelusta kuluttajalähtöiseksi on aivan Kuudennen tekemisen ytimessä, koska yhdistämme kuluttajaymmärryksen ja käyttäjälähtöisen brändinrakennuksen, Hietalahti toteaa.

Sami Makkula (Senior Service Designer) on suomalaisen palvelumuotoilualan pioneereja, joka on tuottanut alan julkaisuja, luonut palvelumuotoilun opetussuunnitelmia sekä kehittänyt palvelukonsepteja etenkin julkiselle sektorille. Hänellä on ollut iso rooli alan kehityksessä sekä palvelumuotoiluosaamisen jalkauttamisessa eri toimialoille.

Helena Piippo (Head of Project Management) on alan kovimpia projektinvetäjiä ja etenkin pakkaussuunnitteluprojektien konkari. Hän siirtyi Kuudennelle työskenneltyään 11 vuotta SEKissä, jossa hän toimi projektijohtajana ja pakkausdesigntiimin vetäjänä. Yhteensä hänellä on noin 30 vuoden kokemus toimialalta.

Matti Lehto (Concept Designer, Copywriter) siirtyy uusiin tehtäviin viestintätoimisto Ellun Kanoista, jossa hän työskenteli viestintäkonsulttina ja tiiminvetäjänä. Kuudennella hän toimii konseptisuunnittelijana ja copywriterina sekä ottaa vastuulleen toimiston oman viestinnän kehittämisen.

Rosie Trudgen (Service Designer) on hiljattain valmistunut Master of European Design skotlantilaisesta GSA:sta, saksalaisesta KISDistä ja Aalto-yliopistosta. Hän on käytännönläheinen ja poikkitieteellinen suunnittelija, joka hallitsee koko prosessin sosiokulttuurisesta tutkimuksesta uusien palveluiden ja asiakassegmenttien validointiin.

Petra Väänänen (Insight Specialist) on kuluttajaymmärryksen asiantuntija, joka on tehnyt strategia- ja tutkimustöitä monenlaisissa markkinointiviestinnän projekteissa, viimeksi N2:ssa. Kuudennella hän tuottaa näkemystä kuluttamisen muutoksesta ja trendeistä sekä toteuttaa monenlaisia tutkimuksia asiakkaille osana suunnitteluprosessia.

Johanna Westin (Concept Designer) vahvistaa Ruotsin toimistoa, Kuudes Stockholmia. Hän on viime vuodet tehnyt töitä vähittäiskaupan ja viestinnän parissa ruotsalaisissa designtoimistoissa sekä IKEAn tuotekehityksessä.

Niko Hakala (Junior Designer) on sisustusarkkitehti ja kalustesuunnittelija, joka tekee töitä erilaisissa designprojekteissa etenkin tilasuunnittelun parissa.