Rick Coope (vas.), Patrik Palatz ja Thorsten Hamann.
Rick Coope (vas.), Patrik Palatz ja Thorsten Hamann.

Julkaisuautomaatio voi tuoda printille uutta arvoa

Julkaisuautomaatiossa on kyse siitä, miten mm. tuotesisältöä julkaistaan yhdestä lähteestä useaan kanavaan automatisoidusti. Printti siis mukaan lukien.

Julkaisuautomaatioon liittyvä teknologia tekee printistäkin yhä nopeampaa ja mitattavampaa ja ennen kaikkea asiakaslähtöisempää, sanoo tiedonhallinnan ja julkaisuhallinnan asiantuntijayrityksen Canterin tuore toimitusjohtaja Patrik Palatz.

Siinä mielessä julkaisuautomaatio tuo printillekin uusia mahdollisuuksia. Palatz povaakin printille uutta esiinmarssia digitaalisten julkaisukanavien takaa. Ilmiöstä on jo kokemuksiakin esimerkiksi erilaisten tuotekuvastojen tai näyttävien katalogien maailmasta, sillä niiden tekeminen on todettu kannattavaksi
sekä markkinointi- että myyntimielessä.

– Julkaisuautomaation käyttö nopeuttaa tekemistä ja tekee siitä myös mitattavaa. Sekä asiakkaat että brändi hyötyvät siitä, Palatz kertoo.

Katalogeja tehdään yhä nopeammin

Canterin järjestämässä Julkaisuautomaatiolla kasvua -tilaisuudessa esiintyneellä Thorsten Hamannilla on vuosikymmenten kokemus paino- ja julkaisualalta. Tällä hetkellä hän toimii konsulttina Euroopan johtavassa monikanavaisia mediapalveluja tarjoavassa Laudert GmbH+Co:lla.

Hamann sanoo suoraan, että Suomessa julkaisuautomaation käyttäminen on hänen käsityksensä mukaan ollut vielä melko vähäistä. Saksalla on asiassa noin kolmen vuoden etumatka.

Julkaisuautomaatiota osataan itse asiassa käyttää Laudertilla jo hyvin jalostuneesti, osoittaa Hamannin esittelemä Jack Wolfskinin retkeilyvarusteita ja urheiluvaatteita esittelevä tuotekatalogi, jota Laudert tekee.

Yhdessä b-to-b-katalogissa on esitelty 2 000 tuotetta.

Julkaisuautomaation käyttö on nopeuttanut painetun Jack Wolfskinin tuotekatalogin valmistusprosessia kahdeksasta viikosta kuuteen viikkoon.

Lue koko artikkeli 20.10. ilmestyvästä Julkaisija-lehdestä 5/2017.