– Mitä yhteistä maailman menestyneimmillä yrityksillä tällä hetkellä on? Ne ovat organisoituneet asiakkuuksien
– Mitä yhteistä maailman menestyneimmillä yrityksillä tällä hetkellä on? Ne ovat organisoituneet asiakkuuksien ympärille, sanoo Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola. Kuva: Niklas Meltio.

Hasan & Partnersin Ruola listaa markkinoinnin trendit

Mainos- ja markkinointitoimistot ovat selvästi uuden tilanteen edessä, ainakin kun kuuntelee Brändifoorumissa puhunutta Hasan & Partners Groupin toimitusjohtajaa ja vastaavaa luovaa johtajaa Eka Ruolaa.

Mainostajien liiton tilaisuus järjestettiin tammikuun puolivälissä Helsingissä Sanomatalon auditoriossa.

Tilanne on Ruolan mukaan seuraava:

– Toisella puolella ovat mainostajat ja brändit ja toisella ihmiset eli kuluttajat. Siinä välissä on hirveä hässäkkä erilaisia medioita ja tekniikoita. Mainonnan ja markkinoinnin puoli on tilanteesta hämmentynyt ja kuluttajat puolestaan ilahtuneita, kun on tarjolla kaikkea kivaa.

Ruolan mukaan nyt jos koskaan luovien toimistojen pitäisi kävellä ihmisten (ja asiakkaiden) luo, nostaa heidät jalustalle ja kysyä aivan aluksi, mitä kuuluu ja miltä tuntuu.

– Mitä yhteistä maailman menestyneimmillä yrityksillä tällä hetkellä on? Ne ovat organisoituneet asiakkuuksien ympärille, jatkaa Ruola.

Ne siis toteuttavat käytännössä ajatusta siitä, että brändi ja asiakaskokemus merkitsevät oikeastaan samaa asiaa.

Teknologia- ja mediahässäkkä pakottaa yrittämään

Tämä yleinen teknologioiden, päätelaitteiden, medioiden ja erilaisten julkaisualustojen ympärille kietoutunut hässäkkä tarkoittaa Ruolan mukaan myös tiettyä kontrollin menetystä.

– Tilanne yksinkertaisesti pakottaa yritykset ja brändit yhä paremmiksi. Niillä ei ole muuta mahdollisuutta.

Kontrollin puutteen kokemusta syventää myös fragmentoitunut maailma ja ennen kaikkea fragmentoituneet yleisöt, joita ei voi enää lähestyä joidenkin tiettyjen medioiden kautta.

– Silti jos lanseeraan jotain uutta tähän maahan, otan aivan varmasti käyttöön Hesarin etusivun naurahtaa Ruola.

Lue koko artikkeli uusimmasta Julkaisija-lehdestä 1/2018.