Mikko Hoikka. Kuva: Merja Yeung.
Mikko Hoikka. Kuva: Merja Yeung.

Bookazine yhdistää kirjan ja aikakauslehden

Lehtikustantajat meillä Suomessa niin kuin maailmallakin laajentavat ja syventävät aika ajoin tarjontaansa teemanumeroilla ja muilla erikoisjulkaisuilla. Kyseiselle julkaisutyypille on oman nimikin, bookazine, yhdistelmä sanoista kirja (book) ja aikakauslehti (magazine).

Naistenlehtien maailmassa tavallisimpia bookazineja ovat olleet ruoka-, leivonta- ja puutarhakirjat, joita on ilmestynyt lähes yhtä kauan kuin naistenlehtiäkin. Kustantajina ovat tavallisimmin isot lehtitalot, ja teemajulkaisuissa hyödynnetään paljolti lehdissä aiemmin ilmestynyttä aineistoa.

Kirjan ja aikakauslehden välinen raja ei ole koskaan ollut ihan tarkka, mutta nyt viimeisten kolmen vuoden aikana tämä lehden ja kirjan välimaastoon sijoittuva bookazine-formaatti on yleistynyt. Entinen aikakauskirja on siis tullut markkinoille uudistuneena ja uudessa muodossaan. Suomi on siinä vielä hiukan jälkijunassa, joten bookazine-sanallekaan ei ole toistaiseksi löytynyt hyvää suomenkielistä vastinetta, miettii aikakauslehtiä edustavan Aikakausmedian liittojohtaja Mikko Hoikka.

– Wikipedian mukaan bookazine on aikakauslehden ja kirjan risteytys. Käytännössä se voi olla melkeinpä millainen tahansa, mutta yleisimmin se on lehti, jota myydään kirjan arvonlisäverolla, kertoo bookazineja itsekin julkaisevan Vitosmedia Oy:n kustantaja-toimittaja Minna Pajamies.

Lue koko artikkeli 20.10. ilmestyvästä Julkaisija-lehdestä 5/2017.