Imran Afzal
Imran Afzal

Adobe tuo kontekstin mukaan markkinointimixiin

Adobe tuo brändien käyttöön kontekstidatan, jonka avulla yritykset ja brändit voivat seurata miten asiakkaat reagoivat kohdennettuun mainontaan esimerkiksi mobiilisovelluksessa.

Ostokokemus ei enää ala vasta supermarketin tai vaatekaupan ovella, vaan ostopäätöksen tekeminen on jatkuvaa vuoropuhelua brändin kanssa eri alustoilla ja kanavissa. Siksi Adobe tuo brändeille uutta dataa ja analysointityökaluja, joiden avulla yritykset voivat paremmin mukauttaa mainontaansa asiakkailleen Adobe Analyticsin, Adobe data management platformin (DMP) ja Adobe Audience Managerin avulla.

Yksi uusista ominaisuuksista on mahdollisuus seurata miten yrityksen asiakkaat reagoivat tarjouksiin eri kaupoissa. Uuden kontekstidatan avulla esimerkiksi myymäläketju voi seurata, missä myymälässä asiakkaat lunastavat ketjun tarjouksen. Näin yritykset voivat kohdentaa tarjouskampanjoita niille maantieteellisille alueille, joissa kiinnostuneimmat asiakkaat ovat.

Kontekstidatasta on hyötyä muillakin aloilla kuin vähittäiskaupassa. Jokainen yritys, jonka asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa jonkin tuotteen tai palvelun kanssa, voi hyötyä datan tuomasta ymmärryksestä.

– Kuluttajat saavat koko ajan enemmän viestejä yrityksiltä. Siksi brändien on valittava viestiensä sisältö ja ajoitus huolella, sanoo Adobe Experience Cloudin Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Imran Afzal.

Fokus asiakaspolkuihin

Yksi Adobe Analytics -portaalin uusista ominaisuuksista on kyky analysoida kuluttajien ​​asiakaspolkuja eri kanavissa. Yritykset voivat jatkossa paremmin analysoida asiakkaiden käyttäytymistä aikajanalla, palata tietoihin myöhemmin ja lisätä uusia parametreja analyysiin jälkeenpäin. Näin brändit voivat ymmärtää, miten ja milloin asiakkaat esimerkiksi käyttävät yrityksen sovellusta. Analyysi toimii myös erittäin lyhyissä asiakaspoluissa.

– Keräämme käyttäytymistietoja asiakkaiden sovellusten käytöstä ja voimme auttaa yrityksiä parantamaan lyhyitäkin vuorovaikutushetkiä asiakkaan kanssa. Yrityksellä voi olla esimerkiksi asiakas, joka vaihtaa öljyt autoonsa ja saattaa tutkia sen jälkeen tavallista useammin auton öljytasoa ja muita tietoja. Enää yritysten ei tarvitse arvailla ovatko tällaiset asiat erillisiä, sillä Adobe Analyticsin avulla ne voivat tutkia dataa ja ymmärtää paremmin asiakkaidensa mieltymyksiä, Afzal sanoo.